وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْ
وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ
انعام 98

الهی قمشهای
و هم اوست خدایی که همه شما را از یک تن در آرامگاه (رحم) و ودیعتگاه (صلب) بیافرید. ما نیکو آیات خود را برای اهل بصیرت مفصل بیان نمودیم.
انصاریان
و اوست که شما را از یک تن آفرید، برخی [از شما] استقرار یافته [در زمین] و برخی به ودیعت نهاده [در اصلاب و رحم هایند]؛ ما آیات خود را برای قومی که می فهمند، بیان کردیم.
مکارم شیرازی
او کسی است که شما را از یک نفس آفرید! و شما دو گروه هستید: بعضی پایدار (از نظر ایمان یا خلقت کامل)، و بعضی ناپایدار؛ ما آیات خود را برای کسانی که میفهمند، تشریح نمودیم!
» آیت الله مشکینی
و اوست که شما را از یک نفس ( از یک انسان نخستین مخلوق از گل به طور اعجاز به نام آدم و ازدواج او با فردی دیگر مشابه او در خلقت به نام حوا و تناسل آن دو ) آفرید ، پس برخی از شما ( در قرارگاه زندگی دنیا ) مستقر است و برخی ( هنوز در ودیعتگاه اصلاب و ارحام ) به ودیعت نهاده است. ما نشانه ها ( ی قدرت و حکمت خود ) را برای گروهی که عمیقا می فهمند تفصیل دادیم.
(و هو الذی انشاکم من نفس واحده فمستقر و مستودع قد فصلناالایات لقوم یفقهون ):
(و اوست که شما را از یک تن بیافریده ، پس بعضی ازشما(جامه وجود پوشیده )و مستقر شده اید و بعضی نیز مستودع (امانت نهاده وهنوز به وجود نیامده )هستید به تحقیق ما آیات را برای گروهی که می فهمندشرح داده ایم )،می فرماید:نسل حاضر بشر با همه کثرت و پراکندگی که داردمنتهی به یک نفر است که او آدم (ع ) می باشد و مراد از (مستقر)آن افرادی هستندکه دوران سیر در اصلاب پدران خود را طی کرده و متولد شده و در زمین که قرارگاه نوع بشر است (ولکم فی الارض مستقر)(45)،مستقر گشته اند و(مستودع )افرادی هستند که هنوز سیر در اصلاب و ارحام را تمام نکرده و به دنیانیامده اند، ولی بعدا متولد خواهند شد،پس معنای آیه چنین می شود که پروردگارمتعال کسی است که شما نوع بشر را از یک فرد واحد ایجاد کرده و زمین را تامدت معینی به دست شما آبادنموده وپیوسته تاوقتی نسل بشر باقی است ،این زمین دراختیار شماست . و بدیهی است ادراک یگانگی خداوند از طریق نظام نفوس بشری مطلبی است که تنها کسانی بدان نایل می شوند که اهل تفقه یعنی بحث و تعمق باشند.
» تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن
...
مفسرین راجع بقوله تعالى (وَ هُوَ اَلَّذِی أَنْشَأَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وٰاحِدَةٍ ) معانى بسیارى گفته اند از آن جمله،مراد از انشأ یعنى ایجاد انسان از نفس واحده این است که تمامى بشر از یک نفس که آن نفس و روح انسانیّت است آفریده شده اند و یا گفته اند که تمام افراد این نوع داراى یک نفس و یک بدنند به این معنى که ترکیب نفس و بدن در همه افراد یک نوع ترکیب است و آن نوع از ترکیب همانست که از آن به حقیقت انسانیّت تعبیر مى کنیم در(کشف الاسرار)گفته آیه ازروى اشارت مى گوید شما را از آدم آن نفس یگانه آفریدم که در آفریده شدگان کسى را ندادم آن دولت که وى را دادم و آن منزلت و رتبت که وى را نهادم،خود را جلّ جلاله (أَحْسَنُ اَلْخٰالِقِینَ ) گفت و آدم را (فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ) گفت،یعنى(اللّه)است نیکوتر آفرینندگان،و آدم است نیکوتر آفریده شدگان اى آدم در خالقیت یگانه منم، و در مخلوقات یگانه توئى،همانست که در بعض اخبار بیارند در صفت خلقت آدم، که ربّ العزة جل جلاله گفت(احببت شیئا فخلقته فردا لفرد)
● انسان تا اهل «فهم» نباشد، از معارف بهره نمىبرد - ابراهيم چراغي
انسان تا اهل «فهم» نباشد، از معارف بهره نمىبرد. «قد فصّلنا الایات لقوم یفقهون»