وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلي بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُلِّ شَيْءٍ عَليماًنساء32
32) (و لا تتمنوا ما فضل الله به بعضکم علی بعض للرجال نصیب ممااکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن ):
(نسبت به آنچه ندارید و خدا به دیگران بخشیده تمنا نکنید ،چون خدا به مقتضای حکمتش بعضی از شما را بر بعض دیگر برتری داده ، و چه مرد و چه زن از کار و کسبی که دارد بهره مندمی گردد)،
یعنی نگویید کاش من فلان چیز را داشتم و (تمنی )، تعلق نفس است به آنچه می بیند که از رسیدن به آن معذور است و لذا حالت آرزو نسبت به آن پیدامی کند، و این فضل و برتری که خداوند به بعضی می دهد مزیتی است که خداوندروزی هر کس نموده و این نهی ،نهی ارشادی است برای قطع ریشه شر و فسادکه همان حسد است ، چون حسدمنجر به فساد می شود و این روش قرآن است که با مسائل ریشه ای برخورد می کند، لذا زنان نباید از بابت اینکه سهم الارث مردبیشتر است و یا حکم تعدد زوجات دارد به مردان حسد بورزند، بلکه این امورمطابق مصالحی است و در نزد خدا چه زن و چه مرد از ثمره کار و کسب خودبهره مند هستند و این تشریع موافق موفقیت اجتماعی آنهاست و مراد از (اکتساب )یعنی بدست آوردن فایده ای که انسان خودش از آن استفاده کند و معنای کلمه (کسب ) اعم از اکتساب است که هم منافع خود انسان را شامل می شود و هم آنچه را برای غیر بدست می آورد، و کسب اعم از عمل اختیاری مثل صنعت یا حرفه است که صاحبش را صاحب منفعت مالی یا غیر مالی می کند،
(وسئلوا الله من فضله ان الله کان بکل شی ء علیما):
(اگر در خواستی دارید از فضل خدا طلب کنید که او به همه چیز داناست )
یعنی به جای حسد ورزیدن به دیگران و کینه داشتن سعی کنید با تلاش خود از خدا و فضل او مدد بجویید و خود را بی نیازسازید، چون خداوند نسبت به تفاوتهای بین شما و آنچه در باطن دارید آگاه است و هرگز نسبت به مصالح جاهل نیست و در حکمش خطا نمی کند.