» تفسیر المیزان - خلاصه
(خلق الانسان من صلصال کالفخار): (انسان را از گل خشکیده ای چون سفال آفرید).

نظرات کاربران :
1) : «هو یراکم و قبیله من حیث لا ترونهم»(اعراف، 27) چه معنا می¬دهد؟
در باره این بخش از آیه تفاسیر مطلب خاصی ننوشته اند، الا اینکه
شیطان به انسان نزدیک است و راه نفوذ او بسیار باریک و انسان چنانچه غفلت کندگرفتار می¬شود و فریب می¬خورد. اما به نظر می¬رسد در دو آیه در سوره الرحمن تفاوت ماهوی شیطان و انسان بیان شده است.
خدا انسان را از صلصال کالفخار آفریده و شیطان و جن را از دود بی رنگ آتش.
درجای دیگر قرآن گفته است که انسان از سلاله طین آفریده شده است. شاید این خلقت آن دو است که ایجاب می¬کند یکی با چشم سر دیده شود و دیگری اگر چه جسم است ولی با چشم سر دیده نشود و نیاز به نیرویی برتر دارد تا آن را ببیند؛ همچنانکه سلیمان پیامبر آنها را می¬دید و به کار می¬گرفت تا برایش انواع و اقسام مصنوعات بسازند. علاوه بر این جن از متن آتش سوزاننده و از بین برنده برآمده است؛ درحالیکه آدم از خاکی که دارای استعدادهای فراوان است آفریده شده است.
جن چون از متن آتش برخاسته همه جا را می¬بیند و در صورت لزوم می-سوزاند و خاک همه چیز را بارور می کند؛ و این تفاوت آن دو است. شاید اینکه خدا می فرماید «شیطان و همانندان او شما را می¬بینند از جاییکه شما آنها را نمی¬بینید» از این بابت باشد و به نوع آفرینش آنها بر می¬گردد و در اینجا هیچ تبعیضی در آفرینش نیست.
نکته دیگر اینکه بشر همچون صلصال کالفخار (خشک گلی مانند کوزه گران) است و این نشانگر این است که هر کاری بکند انعکاس و صدا دارد و از این رو باید مواظب رفتار و حرکات خود باشد.
والله اعلم..
غلامرضا فدائی
نیز نگاه کنید به توضیح ذیل آیات (بقره، 29، 30، 35؛ آل عمران،33، 59؛ ؛ حجر، 28، 29؛ اعراف، 11، 13، 20، 22، 26، ؛ طه، 117، 121؛ اسراء 61)