سهند اولادی ( فرزند دیار سهند) | پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ | 7 PM
🔹 رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ
🔸پروردگارا! تکلیفی که طاقتش را نداریم برما واجب نکن!
🔸Our Lord! Lay not upon us what we have no strength to bear!
📗سوره بقره، آیه 286
» تفسیر المیزان - خلاصه
(لا یکلف الله نفسا الا وسعها):
(خداوند هیچ کس را تکلیف نمی کند، مگر به قدر توانایی او)چون تکلیف به آنچه در قدرت فرد نیست ظلم است و پروردگار تو نسبت به بندگان ظالم نیست ،
(وما ربک بظلام للعبید) :، (لهاماکسبت و علیها مااکتسبت ):
(نیکی های هر شخص به سود او و بدیهایش نیز به زیان خود اوست )و آیا جز به آنچه فرستاده اید جزا داده می شوید؟
(هل تجزون الاماکنتم تعملون )، (ربنا لا تؤاخذنا ان نسینا او اخطانا): (پروردگارا ما را بر آنچه ازروی فراموشی یا خطا انجام دادیم مؤاخذه مکن )پس از آنکه بدون هیچ قیدی مطلقا گفتند (سمعنا و اطعنا)متوجه ضعف وسستی خویش شدند و سرنوشت اقوام گذشته را به یاد آوردند، لذا در مقام التجاء به خداوند پناه بردند و گفتند:خدایا از ما در گذر و ما بر اثر اعمالی که از روی فراموشی یا خطا مرتکب می شویم مؤاخذه نکن و این ترقی در دعاست ،
(ربنا و لا تحمل علینا اصرا کماحملته علی الذین من قبلنا):(پروردگارا تکلیف گران و طاقت فرسا ،چنانچه برگذشتگان ما نهادی ،بر ما مگذار)مراد از(اصر)ثقل و سنگینی است ،یعنی تکلیف شاق کما اینکه نقل شده که بنی اسرائیل 50 رکعت نماز واجب یومیه داشته اند،
(ربنا و لا تحملنا مالاطاقه لنا به ):(پروردگارا تکلیفی فوق طاقت ما ،بردوش ما قرار مده )،
اینجا مراد تکلیف فوق طاقت آن نیست که عقلا برای مکلف ممکن نباشد، بلکه منظور مجازات و کیفربدیهایی است که ممکن است به آنان برسد ،حال یا به صورت تکالیف دشوار و یا به صورت عذاب و مسخ شدن وامثال آن ،
(واعف عنا واعفرلنا وارحمنا):(و ما را بیامرز و ببخش و بر ما رحمت فرما)،یعنی از گناه و تقصیر ما درگذر و رحمت و هدایت خود را بر ما قرار بده (عفو خدا) یعنی محو و از بین بردن اثر گناه (یعنی عقاب هر گناه )و (مغفرت )عبارت است از پوشاندن اثر گناه در نفس و (رحمت )عبارت است از عطیه الهی که گناه و اثر حاصله آن در نفس را می پوشاند و ترتیب این سه جمله از فرع به اصل است ،
(انت مولنافانصرنا علی القوم الکافرین ):(تنها سلطان و یاور ما تویی ،مارا در غلبه کردن بر گروه کافران یاری فرما)یعنی خدایا تو مدبر امور مایی وهنگامی که متولی امر قومی باشی ،آنها را یاری می فرمایی و این دعا به جهت کمک خواستن از خدا در مورد توفیق دعوت عمومی به دین خدا و گسترش آن در میان نوع بشر است .
اللهم